Comentari "Dolç àngel de la mort"
Dolç àngel de la Mort, si has de venir, més val A
que vinguis ara.
Ara no temo gens el teu bes glacial, A
i hi ha una veu que em crida en la tenebra clara B
de més enllà del gual. a
Dels sofriments passats tinc l’ànima madura C
per ben morir. d
Tot allò que he estimat únicament perdura C
en el meu cor, com una despulla de l’ahir, D
freda, de tan pura. c
Del llim d’aquesta terra amarada de plors E
el meu anhel es desarrela. f
Morir deu ésser bell, com lliscar sense esforç E
en una nau sense timó, ni rems, ni vela, F
ni llast de records! e
I tot el meu futur està sembrat de sal! A
Tinc peresa de viure demà encara... B
Més que el dolor sofert, el dolor que es prepara, B
el dolor que m’espera em fa mal... A
I gairebé donaria, per morir ara B
—morir per sempre—, una ànima immortal. A
Dolç àngel de la Mort, si has de venir, més val A
que vinguis ara.
Ara no temo gens el teu bes glacial, A
i hi ha una veu que em crida en la tenebra clara B
de més enllà del gual. a
Dels sofriments passats tinc l’ànima madura C
per ben morir. d
Tot allò que he estimat únicament perdura C
en el meu cor, com una despulla de l’ahir, D
freda, de tan pura. c
Del llim d’aquesta terra amarada de plors E
el meu anhel es desarrela. f
Morir deu ésser bell, com lliscar sense esforç E
en una nau sense timó, ni rems, ni vela, F
ni llast de records! e
I tot el meu futur està sembrat de sal! A
Tinc peresa de viure demà encara... B
Més que el dolor sofert, el dolor que es prepara, B
el dolor que m’espera em fa mal... A
I gairebé donaria, per morir ara B
—morir per sempre—, una ànima immortal. A
El poema Dolç Àngel de la Mort de Màrius Torres té cinc estrofes, de cinc versos, menys la penúltima i l'última estrofa, que en tenen quatre i dos versos, respectivament.
La primera estrofa té rima encadenada, amb el primer, el tercer i cinquè vers. També en el segon i quart vers. El primer vers, el tercer, i el quart són dodecasíl·labs. El segon és tetrasíl·lab, i el cinquè, hexasíl·lab.
La segona estrofa segueix la mateixa estructura que en la primera estrofa. El primer vers rima amb el tercer i el cinquè, i el segon amb el quart. El primer vers és dodecasíl·lab, també el tercer i quart. El segon vers i el cinquè són tetrasíl·lab i pentasíl·lab, respectivament.
La tercera estrofa hi ha una rima alexandrina, format en el primer vers. A més hi trobem una rima falsa, format amb el primer, tercer i cinquè vers. El primer vers és dodecasíl·lab, el segon octosíl·lab, el tercer dodecasíl·lab, el quart dodecasíl·lab i el cinquè pentasíl·lab.
La quarta estrofa, com he dit abans té quatre versos. En aquest cas, trobem una rima creuada, del primer vers amb el quart, i el segon amb el tercer. Tots els versos són dodecasíl·labs, menys el quart, que és decasíl·lab.
I en l'última estrofa no hi ha rima, i els dos versos són dodecasíl·labs.
En totes les estrofes hi ha tant art major, com art menor, menys en l'última i la penúltima estrofa.
Ben detallat el comentari formal..(el segon vers és rima B no?) Potser podries haver aprofundit en el contingut.. (referències a Caront, la sal, etc..)
ResponderEliminar